Ga zelf aan de slag met Adwords
Heb jij een flitsende website waar je product- of dienstenaanbod mooi in de etalage staat? Dat is iets om trots op te zijn! Behaal je met je website ook de gestelde doelen, of zou je stiekem best iets meer klanten willen? In het laatste geval kan Google Ads uitkomst bieden. Met de handige Adwords-tool krijg je zonder al teveel inspanningen al snel de juiste mensen op je website. Tenminste als je weet waar je op moet letten!
De basis van Adwords is simpel. Je maakt een account aan en je kunt direct aan de slag. Is dit je eerste kennismaking met online adverteren? Dan kan het starten van je eerste campagne best een beetje spannend zijn. Op het moment dat je advertentie online staat, ga je namelijk ook direct betalen. Hoeveel je betaalt, is afhankelijk van het zoekwoord, de hoeveelheid vertoningen en het aantal mensen dat naar je website gaat.
Besteed tijd aan de voorbereiding
Het is een beetje flauw, maar wel echt waar: een goede voorbereiding is het halve werk. We snappen best dat het maken van advertenties in Adwords lonkt, maar toch is het slimmer om eerst aandacht te besteden aan bijvoorbeeld het doel en budget. Zo voorkom je dat je straks een campagne online hebt staan die helemaal de plank misslaat.
Bedenk daarom eerst waarom je wilt adverteren. Wil je een specifiek product meer onder de aandacht brengen of wil je juist je bedrijf meer naamsbekendheid geven? En wil je dit alle maanden van het jaar doen, of zijn er specifieke maanden waarop jouw doelgroep bezig is om zich te oriënteren op jouw product/dienst? En tot slot: welk budget heb jij beschikbaar? Allemaal waardevolle informatie voordat je met Adwords aan de slag gaat.
Start je eerste campagne in Adwords
Als je voor de eerste keer Adwords opent, kun je de mogelijkheid van het starten van een nieuwe campagne bijna niet over het hoofd zien. Allereerst beantwoord je een paar vragen over je bedrijf. Als Google een beetje kennis heeft gemaakt met je, vraagt Adwords waarom je wilt adverteren. Een makkelijke vraag, want daar heb jij in de vorige stap al over nagedacht. De opties zijn: meer gesprekken ontvangen, meer websiteverkopen of leads genereren of bezoekers naar een fysiek bedrijfspand trekken. Overigens is er ook een specifiek doel voor YouTube-platformen, interessant als je ambities hebt als influencer.
Advertenties schrijven
Heb je je doel scherp? Dan komt het leukste deel, namelijk het schrijven van je advertentie. Ook hier leidt Adwords je door de stappen die je moet zetten. En heel handig: na het wijzigen van een tekst zie je direct hoe het resultaat er in Google uitziet. Na het toevoegen van de advertentie kom je in het lastigste deel van Adwords: het selecteren van de zoekwoorden. Dit lijkt makkelijk, maar kan ook voor de nodige stress zorgen. Want hoe weet je nu dat je de juiste zoekwoorden kiest? Om je een beetje op weg te helpen, schreven we eerder een blog over veelgemaakte fouten in Google Ads. Hierin behandelen we ook in welke zoekwoordvalkuilen beginnende Adwords-gebruikers vaak stappen.