Waarvoor gebruik je Google Data Studio?

LinkedIn, Instagram, Facebook, YouTube, Google Ads en MailChimp: grote kans dat jouw organisatie op verschillende platformen content plaatst. En heel logisch dat je wilt weten wat het resultaat is van jouw inspanningen. Bekijk je nu nog per tool een rapportage? Dan word je vast heel blij van het bestaan van Google Data Studio. In deze gratis tool combineer je namelijk alle rapportages: wel zo overzichtelijk en praktisch! 

Zoals je wellicht weet, is Google vooral een groot voorstander van Google producten. Dat zie je ook enigszins terug in Google Data Studio. Zo zet de tool vooral de andere producten van de techgigant in de kijker. Denk bijvoorbeeld aan standaardrapporten voor YouTube, of het eenvoudig inladen van gegevens uit Analytics of Google Ads. Maar gelukkig erkent Google inmiddels ook het bestaan van andere partijen. Zo zijn er partnerkoppelingen voor bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Maar ook veelgebruikte mailprogramma’s hebben hun eigen koppeling. Het is dus zeker mogelijk om al je marketingkanalen in één rapport te krijgen.

Aan de slag met Google Data Studio

Heb je een uurtje tussen twee afspraken? Dan is dit niet het beste moment om te starten met Google Data Studio. Hoewel de tool je in de toekomst veel tijd gaat opleveren, vraagt het starten met het platform jouw volledige aandacht.

1. Maak een account aan

Voor het gebruiken van datastudio.google.com moet je inloggen met je Google-account. Ben jij nog één van de laatste personen zonder account? Dan moet je er nu toch echt aan geloven, tenminste als je gebruik wilt maken van Google Data Studio natuurlijk.

2. Kies een sjabloon of ontwerp je eigen rapport

Nadat je bent ingelogd, kom je in de Looker Studio. Hier vind je ruim twintig sjablonen die je als voorbeeld kunt gebruiken. Het grote voordeel van de sjablonen is dat je direct een beeld krijgt over wat er allemaal mogelijk is. Een mogelijk nadeel is dat de rapporten bijna nooit honderd procent aansluiten op jouw situatie. Zo is de kans groot dat je meer gegevens wilt, of dat je de data net anders wilt visualiseren. Uiteraard kun je dit oplossen door je eigen rapport te ontwerpen. Wil je eerst meer feeling krijgen met de verschillende onderdelen van Google Data Studio? Open dan het tutorial rapport en ontdek de diverse mogelijkheden.

3. Zorg dat je de juiste rechten hebt om tools te koppelen

Google Data Studio is een lege huls waar je gegevens aan toevoegt. Rapporten beginnen dus pas te leven als je een koppeling maakt met andere tools. Ga jij aan de slag met Data Studio? Zorg dan dat je de beheerdersrechten hebt voor alle data die je wilt inladen. Dat scheelt een hoop frustratie en bellen naar collega’s of ze alsjeblieft toestemming willen geven voor het delen van gegevens met Google Data Studio.

4. Diagrammen toevoegen
Of je nu een rapport maakt om zelf de resultaten van een campagne te monitoren, of de directie maandelijks inzicht wilt geven: het is altijd fijn als de data snel en overzichtelijk wordt gepresenteerd. Daarom kun je in Google Data Studio ook een keuze maken uit verschillende diagrammen. Is een staafdiagram, een landkaart of scorecard ideaal om jouw data te presenteren? Je vindt ze allemaal in de tool.

5. Deel je inzichten
Draait jouw bedrijf verschillende campagnes? Grote kans dat jouw manager, directie en andere collega’s dan willen weten welke campagne het beste scoort. Het delen van inzichten gaat via Google Data Studio heel eenvoudig. Je geeft je collega’s bijvoorbeeld toegang tot het desbetreffende rapport, of je download het rapport als PDF en verstuurt het per mail. Alleen een kleine tip vooraf: kijk wel goed wie je welke rechten geeft. Je wilt natuurlijk voorkomen dat een enthousiaste directeur per ongeluk een deel van jouw rapport verwijdert.

Meer leren over Google Data Studio?

Met bovenstaande blog hebben we maar een beperkt deel van alle mogelijkheden binnen Google Data Studio besproken. Smaakt het naar meer, en wil je bijvoorbeeld leren hoe je je eigen huisstijl toepast? Of hoe je al die verschillende platformen precies koppelt? Dan is onze Google Ads cursus de moeite waard. Tijdens de training krijg je alle ins en outs van Google Ads en staan we stil bij de mogelijkheden van Google Data Studio. Ideaal, want zo heb je meteen alle kennis om direct zelf een rapportage te bouwen. Zo sta jij nooit meer met je mond vol tanden als de directie vraagt wat jouw inspanningen nu precies opleveren en heb je letterlijk met één druk op knop het inzicht dat je nodig hebt.