Volg deze drie tips en word een Google Ads specialist

Ben je aan het experimenteren met Google Ads, maar zie je het aantal bezoekers op je website niet stijgen? Of heb je het idee dat je met je Google Ads-campagne de verkeerde doelgroep bereikt? Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om een Google Ads specialist in te schakelen. Heb je hier geen budget voor, of vind je het simpelweg leuker om zelf meer over Google Ads te leren? Deze tips helpen je op weg.

1. Google Ads specialisten starten met een zoekwoordenonderzoek

We vertellen je waarschijnlijk niets nieuws als we zeggen dat zoekwoorden essentieel zijn voor Google Ads. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, weet je zeker dat je advertentie getoond wordt aan een relevante doelgroep. Dat klinkt eenvoudig, maar de praktijk wijst uit dat het best ingewikkeld is om de goede zoekwoorden te selecteren. Daarom begint elke Google Ads specialist met een zoekwoordenonderzoek.

Zo’n zoekwoordenonderzoek kun je op verschillende manieren aanvliegen. Zo kun je als Google Ads specialist beginnen met brainstormen: welke zoekwoorden zijn van toepassing op de diensten of producten op jouw website? Een logische tweede stap is om zoekwoorden in te vullen in een zoekwoordentool. Groot voordeel is dat je dan suggesties krijgt waar je misschien zelf niet aan had gedacht én je ziet direct hoeveel mensen maandelijks zoeken naar een bepaald zoekwoord. Elke Google Ads specialist heeft een andere favoriete zoekwoordentool, maar opties zijn bijvoorbeeld Google Keyword Planner, Ubersuggest, Keywords Everywhere en Answer the Public.

Vind je het lastig om zelf zoekwoorden te bedenken? Dan kun je bij de enkele zoekwoordentools ook de url van je website invoeren. De tool geeft dan zelf suggesties op basis van de content op je website. Overigens geeft dit wel wisselende resultaten. Kijk daarom zelf ook altijd kritisch naar de zoekwoorden die een zoekwoordentool als suggestie geeft.

2. Koppel de zoekwoorden aan je advertentie als een Google Ads specialist

Heb je voldoende tijd genomen en secuur je zoekwoordenonderzoek uitgevoerd? Dan is het nu tijd voor de volgende stap: het maken van je Google Ads (voorheen Adwords) advertentie. Als Google Ads specialist in de dop heb je misschien nog niet zoveel ervaring met het maken van advertenties en laat je je vooral leiden door Google Ads. Op zich is daar helemaal niets mis mee, maar het is wel goed om je bewust te zijn van een aantal basisprincipes.

Zorg bijvoorbeeld dat je je zoekwoorden hebt ingedeeld in verschillende categorieën die je elk aan een andere advertentie koppelt. Als je namelijk klakkeloos alle zoekwoorden koppelt aan één advertentie is de kans groot dat deze zoekwoorden helemaal niet corresponderen met de content op je landingspagina. Dat klinkt misschien niet zo erg, maar Google is hierin onverbiddelijk: je landingspagina krijgt een lagere kwaliteitsscore en de advertentierelevantie daalt. Het gevolg? Een hogere CPC (kost per klik) en minder vertoningen van je advertentie.

Zonde, want de oplossing is vrij eenvoudig. Kies voor meerdere zoekwoorden per advertentie, maar zorg dat de zoekwoorden niet teveel van elkaar verschillen. Werk bijvoorbeeld met synoniemen en wissel lange en korte zoektermen met elkaar af. Hierdoor zijn je advertenties relevanter en sluit je beter aan op het zoekgedrag van jouw prospect. En dat is natuurlijk wat je wil als Google Ads specialist.

3. Weet wat jouw advertenties opleveren

Natuurlijk is een strakke advertentie met de juiste zoekwoorden heel belangrijk. Is dit gelukt? Dan is het tijd om je advertentie te gaan monitoren. Volgens sommige Google Ads specialisten begint het spel daar pas. Op zich ook wel logisch, want alleen door te monitoren weet je zeker of je op het juiste spoor zit.

Allereerst moet je zorgen dat je inzicht hebt in de resultaten van je advertentie. Je kunt natuurlijk regelmatig een kijkje nemen in je Google Ads account, maar nog makkelijker is het om je advertenties toe te voegen aan je Google Analytics. In onze training vertellen we je graag hoe je dat doet. 

Zie je dat de resultaten van een advertentie ineens minder worden? Dan is dit vaak een goed moment om je advertentie aan te passen. Misschien voldoet de tekst niet meer, of zijn er andere zoekwoorden die kansrijker blijken. Oh, en nog een tip: voer altijd A/B-tests uit. Zo leer je als Google Ads specialist je doelgroep beter begrijpen en ontdek je welke tekst goed werkt en welke niet. Zo weet je zeker dat je niet onnodig geld uitgeeft.

Volg een Google Ads specialist cursus

Met bovenstaande tips en door veel te oefenen met het opzetten van campagnes word je vanzelf meer bedreven in het inzetten van Google Ads. Dit betekent helaas wel dat je af en toe in valkuilen stapt die je met een Google Ads cursus makkelijk had kunnen ontwijken. Ben jij ook meer het type: voorkomen is beter dan genezen? Dan ben je van harte welkom op onze training! Zo leer je in een dag alles dat nodig is om een Google Ads specialist te worden.