Google Analytics: ontdek handige tips en tricks

Om inzicht te krijgen in hoe je website scoort, maak jij waarschijnlijk gebruik van Google Analytics. Niet alleen is de tool gratis, met handige rapporten krijg je in een oogopslag informatieve data over je website. Waardevolle informatie, maar bekruipt jou regelmatig het gevoel dat je meer met Google Analytics kunt dan je nu doet? Spijker je kennis bij met onze tips en tricks.

Analyseer de juiste data in Google Analytics

Het aantal websitebezoekers, de tijd op een pagina of de herkomst van de bezoeker zegt alleen iets als je zeker weet dat je ‘echte’ data meet. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je niet het verkeer van je eigen collega’s vastlegt. We zeggen niet dat het zoekgedrag van je collega’s oninteressant is, maar onderaan de streep heb je er weinig aan. Ga maar na: als jouw website een marketingkanaal is, wil je toch vooral weten welk gedrag prospects en klanten op je website laten zien.

Daarom is het slim om het IP-adres van jouw bedrijf uit te schakelen. Werken jij en je collega’s veel thuis? Sluit dan ook in ieder geval de IP-adressen van de marketing- en communicatieafdeling uit. Grote kans dat zij bovengemiddeld veel tijd op je website doorbrengen. Wil je IP-adressen uitsluiten? Op de supportpagina van Google vind je stap voor stap hoe je dit doet.

Wil je helemaal zeker weten dat je de juiste data meet? Sluit dan ook bots en ander fictief verkeer uit. Dit doe je heel eenvoudig door onderaan je scherm naar instellingen te gaan, en vervolgens te kiezen voor instellingen voor dataweergave. Hier zet je het een vinkje voor het uitsluiten van bekende bots en spiders. Zo weet je vrijwel zeker dat de data die je bekijkt in ieder geval data is van echte mensen.

Stel doelen in

Waarschijnlijk kun jij in het cms van je website vinden hoe vaak een bepaalde whitepaper is gedownload. Heb je een webshop en gaat het jou vooral om de verkopen? Dan kun je vermoedelijk in het ordersysteem terugvinden welk product een hardloper is. Toch is dit vaak allemaal nogal omslachtig, helemaal als niet al je systemen met elkaar ‘praten’. Wist je dat je eenvoudig alle conversies op je website inzichtelijk maakt met Google Analytics? Zo zie je hoe de conversie afgelopen jaar was, maar je kunt bijvoorbeeld ook een specifieke periode instellen, zoals de zomer. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk om doelen in te stellen.

Welk doel past bij jouw website ligt aan het doel van jouw website. Voor sommige marketeers is het inschrijven voor de nieuwsbrief een belangrijke conversie, terwijl anderen pas blij worden als de bezoeker een product heeft gekocht. Voor je begint met het instellen van de doelen, is het daarom van belang om vast te stellen welke data jij wilt volgen. Vervolgens stel je in Google Analytics de doelen in en zie je voortaan heel eenvoudig hoe de conversie op je website is. Wil je doelen instellen? Schrijf je in voor onze Google Analytics training voor gevorderden en krijg handige tips.

Krijg een compleet beeld

Maak je naast Google Analytics ook gebruik van andere tools van Google? Zorg dan dat je alle systemen aan elkaar koppelt in Analytics. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van je Google Ads account. Door de resultaten van de betaalde advertenties toe te voegen aan Analytics krijg je een completer beeld van je marketinginzet. Ook scheelt je dit veel tijd, omdat je gegevens niet meer handmatig met elkaar hoeft te vergelijken. En wil het management weten wat de resultaten zijn van jouw online inspanningen? Deel dan vooral de rapportages die je in Analytics vindt.

Overigens is het niet alleen verstandig om Google Ads te koppelen. Koppel ook al je andere Google-producten zoals de Search Console. Je voegt de andere producten toe in de beheermodule van Google Analytics (linksonder in het scherm). Vervolgens kies je onder property welk product je wilt koppelen. Google Ads, AdSense en Ad Exchange zijn standaard zichtbaar. Wil jij een ander product toevoegen aan je account? Kies dan voor de optie ‘alle producten’.

Word een pro in Google Analytics

Kun jij je weg vinden in Google Analytics, maar kost het je nog veel tijd om de juiste gegevens boven tafel te krijgen? Schrijf je in voor onze Google Analytics cursus en leer handige features van de gratis analysetool. Je leert dan ook gelijk alles over de opvolger van Google Analytics: Google Analytics 4. Het voordeel van onze training is dat je direct zelf aan de slag gaat, en zo de geleerde kennis veel beter in de praktijk weet te brengen.   

Schrijf je nu in!