Aan de slag met Google Analytics 4

Heb jij het afgelopen half jaar ingelogd in je Google Analytics-account? Dan kan je bijna niet om de melding heen dat Google vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer verwerkt en dat je voorbereidingen moet treffen voor Google Analytics 4 (GA4). Allemaal leuk en aardig, maar hoe stap je over op Google Analytics 4? Wij hebben het antwoord.

Dat Google Analytics heel handig is voor het raadplegen van statistieken weet jij waarschijnlijk allang. Minder bekend is dat het vaak lastig is om bezoekers van een app en website met elkaar te vergelijken en dat het niet altijd even makkelijk is om helder te krijgen wat de kwaliteit is van een websitebezoeker. Google zegt zelf dat de huidige versie niet toekomstbestendig is en dus zagen zij maar één oplossing: Google Analytics 4.

Voorkom dataverlies bij overstap Google Analytics 4

De versie waar jij nu nog dagelijks, wekelijks of maandelijks inlogt, heet officieel Google Universal Analytics (GUA). Deze versie ondersteunt Google nog tot 1 juli 2023, daarna worden er geen nieuwe gegevens meer toegevoegd aan jouw rapporten. De historische data kun je wel nog minimaal een half jaar raadplegen in GUA. Wil je jouw data langer bewaren, dan doe je er verstandig aan om nu alvast exports te maken.

Nu denk je misschien dat je de data automatisch kunt inladen in Google Analytics 4, maar helaas: Google ziet dat toch even anders. Dat is ook de reden waarom steeds meer organisaties alvast via Analytics 4 data verzamelen. Handig als je rapporten uit het verleden wilt draaien. Of nou ja het verleden: in ieder geval vanaf het moment dat je GA4 hebt ingesteld. Neem alleen nog niet te snel afscheid van GUA: zo kun je altijd nog data exporteren die je toch nodig blijkt te hebben voor managementrapportages of het optimaliseren van je website.

Google Universal Analytics versus Google Analytics 4

Wat is nu precies het verschil tussen Google Analytics 4 en Google Universal Analytics? Naast het eerder genoemde argument dat GA4 toekomstbestendig is, verandert ook de manier waarop data verzameld wordt. Zo voldoet Google Analytics veel beter aan privacy-normen. Al is het maar omdat IP-adressen automatisch worden geanonimiseerd.

Een ander voordeel is dat je met GA4 veel meer inzicht krijgt in de manier waarop je bezoeker zich beweegt. Dit komt omdat Google slimmer meet en niet meer kijkt naar sessies, maar juist naar gebeurtenissen. Data is hierdoor betrouwbaarder én je krijgt een beter beeld welke onderdelen van je website en/of app zorgen voor conversie. Tel daarbij op dat je binnen Google Analytics meer standaardrapporten hebt en eenvoudiger zelf rapportages kunt maken. Genoeg reden om nu al over te stappen dus.

Instellen Google Analytics 4

Ben je overtuigd, en ga je na GUA vrolijk verder met GA4? Dan is het dus slim om nu alvast Google Analytics 4 in te stellen om zoveel mogelijk data te verzamelen. Dan kun je vanaf de overgang op 1 juli in ieder geval nog een vergelijking maken met het afgelopen half jaar.

Voor een eenvoudige website is het overstappen naar een Google Analytics 4 account niet heel ingewikkeld. Je opent de beheerderinstellingen in Analytics en kiest voor de optie ‘instelassistent voor GA4’. Vervolgens doorloop je de instellingen en voilà: de data worden verzameld. Ingewikkelder is het als je nu nog geen Google Tag Manager (GTM) op je website hebt draaien, of als je een webshop hebt.

Google Tag Manager: waarom belangrijk?

Misschien komt de term Google Tag Manager voor jou een beetje uit de lucht vallen. Toch is het belangrijk om deze tool van Google te installeren op je website. Tenminste als je ook in de toekomst gebruik wilt blijven maken van Analytics. GTM is namelijk nodig om gebeurtenissen te volgen op je website. Bij een gebeurtenis kun je denken aan het kijken van een video of het downloaden van een brochure.

Tot tien jaar geleden kon je deze gebeurtenissen alleen meten als je stukjes code toevoegt aan je website. Weinig mensen konden dit zelf en waren daarom afhankelijk van online marketingbureaus. Sinds de komst van GTM in 2012 kan iedereen zelf tags toevoegen aan zijn website en gebeurtenissen volgen. Niet voor niets maken veel organisaties al gebruik van deze gratis Google-tool. Bij Universal Analytics was de tool nog optioneel te gebruiken; in Google Analytics 4 kun je zonder GTM geen gebeurtenissen meten.

Stap voor stap uitleg nodig?

Hoewel de overstap naar Google Analytics 4 in theorie vrij simpel werkt, kan het in de praktijk toch nog best lastig zijn. Want hoe gebruik je bijvoorbeeld de Google Tag Manager en hoe maak je in de nieuwe omgeving van GA4 op maat rapporten? Het is dan ook helemaal niet gek dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij de overstap. Onze trainers helpen je graag, en staan uitgebreid stil bij Google Analytics 4 in onze Google Analytics cursus.