Drie beginnersfouten met Google Ads, en hoe je deze kunt voorkomen
Adverteren op Google lijkt best simpel: je maakt een account aan op Google Ads (voorheen Adwords), je schrijft een aansprekende tekst en koppelt budget aan je advertentie. En nu maar wachten op al die bezoekers naar je website. Ziet de werkelijkheid er bij jou anders uit? Dan is de kans groot dat je een van de beginnersfouten maakt. Geen zorgen, wij vertellen je hoe je de meestvoorkomende valkuilen ontwijkt.
Beginnersfout 1: een oneindig oerwoud aan zoekwoorden
Als je samen met sales en marketing gaat brainstormen, kom je waarschijnlijk zo aan dertig zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Hoewel dat op zich geen probleem is, is het wel een issue als je al deze zoekwoorden in één advertentie probeert te proppen. Je advertentie leidt immers naar een landingspagina, en het is onmogelijk om alle zoekwoorden goed te verwerken op één pagina.
Het resultaat? Je landingspagina krijgt een lagere kwaliteitsscore en ook de advertentierelevantie daalt. Google ziet namelijk dat niet alle zoekwoorden terugkomen in de advertentie. Hierdoor betaal je meer geld per klik (CPC), het aantal vertoningen van je advertentie daalt én je de klikfrequentie (CTR) neemt af. Kortom, je advertentie scoort veel slechter dan je zou willen.
Oplossing: stel gerichte zoekwoorden in
Voor een goed resultaat per advertentie koppel je meerdere zoekwoorden aan een advertentie. Doe je dat niet, dan geeft Google aan dat het zoekvolume te laag is. De kunst is wel om te zorgen dat de zoekwoorden niet teveel van elkaar verschillen. Werk bijvoorbeeld met synoniemen. Zo houd jij je advertenties relevant en sluit je beter aan op het zoekgedrag van de bezoeker. Dat is fijn voor de bezoeker, maar ook voor je resultaten. Wil je toch op al die dertig verschillende zoekwoorden gevonden worden? Dan is er maar één optie: meer advertentiegroepen aanmaken. Benieuwd hoe je dat doet? In onze Google Ads cursus leer je hier meer over.
Beginnersfout 2: wedden op één paard
Meten is weten; deze aloude wijsheid is zeker van toepassing op Google Ads. Maar toch gaat het hier vaak mis. Bedrijven of zzp’ers maken één advertentie aan en hopen dat dit het gewenste resultaat geeft. Maar zoals je wellicht zelf ook hebt ervaren: de advertentie scoort niet goed en je hebt geen idee waar het aan ligt. Is de tekst de oorzaak, of converteert de landingspagina gewoonweg niet goed genoeg?
Oplossing: ga a/b-testen
Binnen Google Ads heb je de mogelijkheid om je advertenties te testen. Dit doe je heel eenvoudig door verschillende advertenties per advertentiegroep aan te maken. Pas bijvoorbeeld je beschrijving of titel aan en kijk welke advertentie uiteindelijk zorgt voor de meeste kliks of conversies. Zo weet je snel welke advertenties goed werken binnen jouw doelgroep en welke advertenties je beter kunt vervangen voor een andere. Fijn voor het resultaat, maar ook voor je portemonnee.
Beginnersfout 3: te positief in het leven staan
Heb jij een lijst aan zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden? Zijn dit allemaal zoekwoorden met een goed zoekvolume en heb je ze goed onderverdeeld in diverse advertentiegroepen? Dan ben je al best lekker bezig. Toch schuilt ook in deze benadering een gevaar. Het is namelijk niet ideaal om alleen te kijken naar de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Je wilt namelijk ook voorkomen dat de verkeerde doelgroep op je zoekwoord klikt. Denk bijvoorbeeld aan de mensen die een gratis oplossing zoeken, terwijl jij een betaalde dienst aanbiedt. Je krijgt extra verkeer naar je website, maar het is maar de vraag of en hoe deze groep mensen converteert.
Oplossing: voeg negatieve zoektermen toe
Je voorkomt deze beginnersfout heel eenvoudig door ook te kijken op welke zoekwoorden je zeker niet gevonden wilt worden. Dit hoeven natuurlijk alleen zoekwoorden te zijn die in het verlengde liggen van de zoektermen die je wel wilt gebruiken. Dit illustreren we graag met een voorbeeld. Heb jij een restaurant, maar is het bij jou niet mogelijk om gerechten te laten bezorgen of af te halen? Dan kun je woorden als take-away en bezorgen uitsluiten. Zo krijg je alleen bezoekers naar je website die daadwerkelijk willen reserveren, of interesse hebben in jouw concept. En verspil je geen geld aan consumenten die graag thuis hun gerecht willen nuttigen.
Haal meer uit Google Ads
Wil jij dat je advertenties in Google Ads beter scoren dan je concurrent en een echte Google Ads specialist op dit gebied worden? En wil je in de toekomst nooit meer in de meestvoorkomende valkuilen stappen? Schrijf je in voor onze Google Ads cursus. In twee dagen leer je hoe je je Ads-campagnes kunt optimaliseren en waar je op moet letten om efficiënt om te gaan met je budget.